قصيدة ( الأعتراض )‏



لما أعترض ع اللى ما يعجبنيش
تسعد كتافى بحمل مسئليتى
وأحس إنى باعيش
وأنا بأعترض

* * * *

أنا بأعترض ع الباطل المطلوق سراحه
والحق متكتف بجنزير حديد
وبأعترض على قلة البركة
فى كل إيد
وبأعترض على قسمة المخاليق
حراس وساده وعبيد

* * * *

أنا بأعترض ع الهوا
لما يكون مقصور على الشرفات
وبأعترض على الميه
اللى مترضاش تمشى ف العالى
وبأعترض ع الشمس
لما توزع ضوءها من غير عدل
وتطل ع القصر بس
وتهمل الأكواخ

* * * *

أنا بأعترض على ندوة المحاسيب
لما يكون الرأى خدام مصالح
وبأعترض على خمسميت ألف صالح
بيعربدوا ويخربوا ف البنا
وأعترض ع الغنا
لما يكون إلان ف الأنتخابات

* * * *

أنا بأعترض ع الزحام
الماشى من غير كلام
غرقان فى بحر السكات
وبأعترض على ندرة الأصوات
رغم الزيادة كل يوم ف العدد

* * * *

أنا بأعترض ع الألم
اللى أنكتم ف الضمير
وع الوجوه الخالية م التعبير
وبأعترض ع الجرح
اللى العجايز بتعانيه
لما العيال تسأل سؤال واضح
مالهوش جواب عندهم

* * * *

وبأعترض وبأعترض
على ملايين الحاجات
أشياء كتير لو قولتها
البحر ما يكفيش مداد

* * * *

لكن أعتراضى الأهم
ينصب قبل كل شيئ
على العيون الكارهة للحرية
اللى بتنظر لى بغضب وعداء
وأنا بأعترض

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...